Hårmineralanalys, del 2, diet för min avgiftning

Den hårmineralanalys jag gjorde tidigare i somras berättade inte bara om den mineralobalans jag hade i kroppen (överskott av koppar och kalcium i kombination med låg ämnesomsättning), utan också vad jag borde göra för att komma till rätta med problemen. Och det fanns ganska mycket att göra…

Först fanns generella kostråd för människor med min metaboliska typ (långsam ämnesomsättning) ska kunna fungera optimalt

  • Äta mycket protein, helst ska 40% av varje måltid vara protein
  • Äta ofta, gärna 4 gånger per dag
  • Inga raffinerade kolhydrater (alltså inget socker, vitt bröd, vitt ris, pasta, chips)
  • Måttligt med oraffinerade kolhydrater (fullkornsbröd, havregrynsgröt m.m.)
  • Undvika mjölkprodukter
  • Undvika purinprotein (inälvsmat, lax, makrill m.m.) (jag antar att detta har att göra med att jag ska undvika vitamin D, eftersom det är en antagonist till retinol, den animaliska varianten av vitamin A, som jag behöver för att kunna hantera mitt kopparöverskott)

Sedan kom listor på enskilda födoämnen som jag bör undvika. Följande listor fanns:

  • Födoämnen som kan påverka sköldkörtelaktiviteten (korgblommiga växter, senap och valnötter)
  • Födoämnen som kan sänka ämnesomsättningen (mjölkprodukter)
  • Mat med mycket koppar (choklad, skaldjur, lever, jordnötssmör, sesamfrön, avokado och många, många fler)

Och slutligen, listorna på mat jag ska äta:

  • Mat med mycket fytinsyra (hindrar överflödig insulinutsöndring); jordgubbar, havregrynsgröt, rågbröd, råris, fullkornsvete, knäckebröd
  • Mat med mycket niacin (B3, förbättrar cirkulation, höjer ämnesomsättningen och hjälper till att rensa ut upplagrat koppar ur kroppen); kyckling, stekt fisk, tonfisk, magert nötkött, svarta bönor, ärtor
  • Mat med mycket metionin. Också detta ämne hjälper kroppen att avgifta sig. Exempel på metioninrik föda är t.ex. aborre, torsk, rödspätta, innanlår, ryggbiff och pumpafrön.

Såhär sammanfattade jag kostråden och satte upp på kylen (detta är inte en exakt spegling av analysen, jag har lagt till lite uppgooglade födoämnen och skippat några som jag ändå inte kommer att käka):

Generellt vill man ju att dieter ska ha så få dimensioner som möjligt, typ “fett-dåligt, magert-bra”, då går det lätt att minnas vad man egentligen sysslar med. Min avgiftningsdiet är ju tyvärr INTE av det slaget. I början var den svår att hålla reda på men nu tänker jag på det som “lchf minus mjölkprodukter och skaldjur, plus fullkorn och frukt”. Och förvånansvärt nog har den varit lätt att följa, förmodligen för att jag faktiskt har mått väldigt bra av den.

One thought on “Hårmineralanalys, del 2, diet för min avgiftning

Leave a comment