Midsommarafton för introverta

Något som stressar mig väldigt mycket är högtider, speciellt hur de tenderar att kapas och urlakas av sociala konventioner och konsumism. Vad som skulle kunna vara en välbehövlig paus från vardagslivet, möjlighet till eftertanke och en tid för givande umgänge blir lätt en hektiskt soppa av måsten och upprätthållande av traditioner som ingen egentligen uppskattar (ok, som åtminstone inte jag uppskattar, antar att det, åtminstone teoretiskt, kan finnas någon äldre än 7 år som gillar att dansa “Små grodorna”).

Iallafall, under midsommarhelgen nu bestämde jag mig för att göra upp med mass-hysterin. Vad vill jag ha ut av Midsommar? Vilka delar av Midsommarpaketet tar mer energi än de ger? Dags att plocka russinen ur kakan!

Vad jag vill ha: Naturupplevelse, att få vara ute, ljus, grönska, sommarblått hav, sill och grill, kvalitetstid med människor jag gillar.

Vad vill jag inte ha: jättemycket människor, trängsel, sunkig dans kring midsommarstång, ketchupkladdig varmkorv, fulla idioter.

Det slutade med att jag och familjen tillbringade dagen på en stenig strand i skärgården maken hittade via Google Maps. Vi ägnade oss alla åt vår egen individuella typ av naturdyrkan. Dottern badade, kastade stenar i vattnet och skrek för att överösta vågorna. Sonen klättrade i träd. Maken låg och sov i solen. Jag gick omkring barfota på de solvarma stenarna på stranden och idkade fotmassage. Vi körde sillpicknick till lunch och åkte hem och grillade på kvällen. Bästa midsommaren någonsin!

Leave a Reply

