Tim Ferriss – definiera dina rädslor

Förutom att vara snygg, rolig och bra på att skriva är Tim Ferriss en guru inom tidsaktivismen. Hans böcker 4-timmars arbetsvecka och 4-timmarskroppen är nutida klassiker och obligatorisk läsning för alla tänkande människor. Därför var jag jätteglad över att hans TED talk “Why you should define your fears instead of your goals” låg längst upp bland alla TED talks på deras site nyligen:

Det visar sig att Tim Ferriss förordar stoicismen, den gammelgrekiska filosofin om att man ska förhålla sig lugnt, sansat och strukturerat till världen och inte låta sig ryckas med och påverkas av känslostormar. Och utifrån stoicismen har han definierat en metod för att forma sitt liv på bästa sätt.

Istället för att, som vissa dussin-coacher rekommenderar, att specificera sina mål för att sen klura på hur man kan nå dit, menar Ferriss att vi bör specificera våra största rädslor i samband med någon viss sak vi funderar på, eller drömmer om, att göra. Vi listar rädslorna och i tur och ordning funderar vi på vad vi kan göra för att förhindra dem och ta hand om skadan om de skulle inträffa. Sen listar vi hur vårt liv skulle se ut om vi INTE gör den där saken vi funderar på, först på 3 månaders sikt, på 6 månaders och på några års sikt.

Ofta, visar det sig, är rädslorna inte så hemska som man tror innan man har funderat igenom hur de skulle kunna hanteras. Vad som däremot visar sig vara RIKTIGT hemskt är hur ens liv blir om man aldrig vågar följa sina drömmar.

Jag gjorde ett experiment med att fundera på detta med att byta jobb (lite fusk eftersom jag redan hade bestämt mig, men iallafall).

De rädslor som höll mig tillbaka var att jag var rädd för att inte hitta ett nytt jobb och därmed inte kunna försörja min familj och mina barn skulle få ett dåligt liv. Denna rädsla hanteras rimligen med att vara aktivt jobbsökande, tänka att det är ok att ta ett mindre prestigefullt/betalt jobb under en mellanperiod, eller helt enkelt vara arbetslös, och då flytta till en mindre lägenhet och ha det lite knapert ett tag. Inte kul, men jag får leka att det är ett äventyr och det är säkert karaktärsdanande för kidsen.

Om jag hade stannat kvar på mitt jobb hade jag garanterat blivit utbränd och deprimerad (jag har kännbara utmattningssymptom nu, dessa är inget som kommer att  bli bättre på det stället). En deprimerad förälder har sämre förutsättningar att ge sina barn ett bra liv en en icke-deprimerad förälder (jag säger inte att deprimerade människor är dåliga föräldrar, alla gör sitt bästa, men det är svårt när energin inte finns där). Och är man sjuk har man inte heller tillräckligt med pengar.

De blir uppenbart att “inte byta jobb”-scenariot innebär exakt det som jag var rädd för, fast betydligt sämre!

Leave a Reply

