När tankarna hamnar i en loop, del 3, fundering

För länge sedan läste jag att de två saker som är gemensamma för alla människor genom alla tider och i alla kulturer är berusning och religion.

Iom. berusningen tar man sig utanför sina normala mentala ramar. Beroende på vilken substans som används kanske man blir glad, vågad, ser syner, upplever en kontakt med andevärlden. Kort och gott, man vill åt en upplevelse av trancendens, känslan av att jag kan vara något mer än vad jag vanligen upplever när jag harvar runt i min kropp.

Religion är en annan sorts transcendens. Man vill tro att det finns “nåt mer”. Varför? Jag tror på lika delar blame-gamande (man vill ha nån att skylla på när saker går åt helvete och man inte orkar ta ansvar, “Det är Guds vilja”, enkelt och bra, funkar jämt, någon Gud är ju inte direkt här och kan förklara sig) och en arketypisk saknad av sina föräldrar. Man vill tro att det finns någon som har koll på läget och kan ställa saker till rätta. Som mamma gjorde när man var liten (i bästa fall) .

Och jag funderar på detta med loopandet. Min upplevelse är att det är något min hjärna gör när jag inte orkar “vara mig själv”. Kanske är jag för trött för att vara helt i nuet, kanske är det för komplicerat, smärtsamt eller tråkigt. Loopandet låter mig slippa ifrån mig själv, precis som med berusningen. Fast här blir det ingen transcendens att tala om. Snarare anti-trancendens. Jag kan inte se att jag uppnår något med loopandet, det är bara meningslöst. En mekanism som “skyddar” mig mot mig själv genom att robotifiera mitt tänkande, som har hela Mindfulnessrörelsen emot sig. Fast, vad vet man, alternativet kanske hade varit att jag blev helt förlamad och apatisk, nu har jag iallafall en slags autopilot som kör vidare på sparlåga när den vanliga jaget inte orkar med. Om inget annat får jag ju himla mycket Facebook kollat.

Leave a Reply

