När tankarna hamnar i en loop, del 1

En bekant berättade nyligen om att hens kompis hade varit hos en arbetsterapeut pga sin ADD. Kompisen liksom fastnade i en tankeloop som gick runt runt i huvudet i stor hastighet och hade pga detta svårt att tänka strukturerat på “viktiga saker” och komma framåt med dessa, utan fastnade i gamla mönster.

Nu är jag ingen expert på ADD och har aldrig blivit diagnosticerad med detta, men att huvudet fastnar i en loop och man tappar kontakten med sig själv känner jag igen. För mig sker detta när det har varit mycket intryck, hjärnan orkar inte upprätthålla en sansad aporoach till allt utan “sätter på lite pausmusik”.

Och här sitter man, kanske tänker jag “på måndag måste jag ringa försökringsbolaget” eller ” om och om igen och så kommer jag inte längre. Och måndag är 5 dagar bort. Det är så enormt frustrerande och improduktivt, min tankeverksamhet är borta, jag hatar det!

Sen kommer ticsen, jag har ångest för att jag inte kommer framåt, jag tänker att jag borde försöka hitta strategier men jag klarar inte av att ta mig utanför loopen så jag sitter och kollar på Facebook igen och igen och igen. Välkommen till loopen fb.  Jag vet att jag inte mår bra av att kolla för mycket fb och jag har avinstallerar appen typ 100 gånger från min telefon, men det är ju bara ett klick på App Store, sen är man med i matchen igen… Så lätt, bara lite wi-fi…

Alla har sin egen, genetiskt förprogrammerade, drog. Mitt heroin är dopamin (och kaffein, men det är relativt hanterbart i sammanhanget). När jag har många notifieringar på fb finns jag, jag är med i mänskligheten, det bästa av nätverk. Sen använder jag min analyshjärna och inser att DETTA ÄR FEL!!!  Jag tänker bättre utan att ständigt kolla uppdateringar. Jag älskar mina vänner men de gör sig bäst i verkligheten utan nåt fejkigt filter som de tror gör att de set bättre ut. Det finns absolut intressant information på fb men det är inte den mitt pillande handlar om. Är det inte fb är det optimerande av shoppinglistor, surfande efter outfits eller vad fan som helst. När jag hamnar här behöver jag bryta situationen, få lite lugn och ro, landa i mig själv, andas. Så jävla lätt och så jävla svårt. Att man inte kan tatuera saker på insidan på ögonlocken? Om man kunde skulle jag skriva på mina: “Chill”, “Djupa andetag”, “Känn var du är nu. Om detta inte är en optimal plats, ta ett steg snett åt sidan. Upprepa tills du hittat en riktigt bra plats”. “Fortsätt med ditt liv”.

Leave a comment